Manneken Pis in mucopakje naar aanleiding van 50 jaar Mucovereniging

Manneken Pis kreeg vandaag in Brussel een mucopakje aangemeten. Op die manier draagt de beroemdste 'ket' van Brussel bij tot de sensibilisatie rond mucoviscidose of taaislijmziekte, de meest voorkomende levensbedreigende erfelijke ziekte in ons land.

De Mucovereniging bestaat in 2016 50 jaar en wil dit niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Ze wil deze gelegenheid aangrijpen om het bewustzijn rond muco te vergroten. Deze actie past hier uitstekend in.

Tijdens een ceremonie in de Maximiliaanzaal van het Brussels Stadhuis onderstreepte Kris Van Kerkhoven van de Mucovereniging het symbolische belang van dit moment. "50 jaar geleden was mucoviscidose een onbekende ziekte. Dat vandaag Manneken Pis, een icoon dat over de hele wereld gekend is, in een mucopakje te zien is, is het ultieme bewijs dat de Belgische Mucovereniging en -gemeenschap erin geslaagd zijn om de strijd tegen mucoviscidose bij het grote publiek bekend te maken."

Na de ceremonie volgde de officiële onthulling van het mucopakje. Gwennie Verbeeck, de ontwerpster van het pakje en zelf mucopatiënt, is erg fier op het eindresultaat: "Het geeft een speciaal gevoel om Manneken Pis in dit pakje te zien. Maar bovenal ben ik vooral blij dat de strijd tegen mucoviscidose op deze manier in de kijker wordt gezet".

Over Mucovereniging

De Mucovereniging zet zich samen met de families, mucocentra en zorgverstrekkers in voor een beter, langer en gelukkiger leven voor alle mensen met mucoviscidose. Bij deze ziekte blokkeren abnormale dikke en taaie slijmen de ademhaling en de spijsvertering. Dit veroorzaakt longproblemen, infecties maar kan ook leiden tot suikerziekte of darmverstoppingen. In ons land zijn er meer dan 1.200 mensen met deze ongeneeslijke en erfelijke aandoening. De Mucovereniging staat kinderen, jongeren en volwassenen met muco in ons land bij in hun dagelijkse strijd tegen de ziekte. Dat doen we onder andere door mensen met muco bij te staan op sociaal, praktisch en financieel vlak maar ook via acties om het bewustzijn rond deze ziekte te doen toenemen.

Joseph Borlelaan 12, 1160 Brussel

www.muco.be