Bekende Belgen blazen de longen uit hun lijf voor 50 jaar Mucovereniging!

Dit jaar bestaat de Mucovereniging 50 jaar. Dat wil de organisatie die zich inzet voor mensen met mucoviscodose niet zomaar voorbij laten gaan. Bekende Belgen zoals Bart De Pauw, Philippe Geubels, Dominique Monami, Evi Van Acker, Maxime Monfort, Laura Lynn en Johan Verminnen gingen akkoord om voor deze unieke gebeurtenis hun gezicht te lenen aan een affichecampagne.  Met deze campagne wil de Mucovereniging mucoviscidose onder de aandacht brengen en mensen enthousiasmeren om acties op te zetten ten voordele van de strijd tegen muco.

Ulrike Pypops, verantwoordelijke van de Dienst Families, is verheugd dat zoveel bekende mensen hun medewerking aan deze campagne verlenen: “Voor mensen met muco is dit een enorme steun in de rug. We hopen dan ook dat dit mensen kan warm maken om een actie rond mucoviscidose bij te wonen of zelfs te organiseren.”

Bart De Pauw is één van de bekende Belgen die hun gezicht en naam leenden aan de campagne: “Toen de Mucovereniging me vroeg of ik wilde meewerken aan deze campagne heb ik niet lang moeten nadenken. Ik ken namelijk zelf iemand met muco en weet dus wat de deze organisatie voor mensen met deze ziekte doet. Ze kunnen er terecht voor steun, maar de Mucovereniging verdedigt ook de belangen van de mensen met muco en investeert jaarlijks heel wat geld in wetenschappelijk onderzoek.”

Dankzij dit wetenschappelijk onderzoek is de levensverwachting van mensen met muco de voorbije jaren sterk toegenomen: tien jaar geleden bedroeg de levensverwachting van iemand met muco nog ongeveer 45 jaar, dan overstijgt dit in 2016 de kaap van 50 jaar voor een kind dat vandaag wordt geboren en kan genieten van de beste medische zorg.

Tijdens dit speciale jaar hoopt de Mucovereniging dat heel wat Belgen een inspanning willen doen om geld in te zamelen ten voordele van mucoviscidose. Ulrike Pypops: “We mikken voor dit jaar op 500 acties waarmee we 500.000 euro willen inzamelen voor het wetenschappelijk onderzoek. Geld dat hoogstnodig is: er is de voorbije jaren weliswaar veel vooruitgang geboekt, maar mucoviscidose blijft nog steeds een ongeneeslijke ziekte. Daar moet zo snel mogelijk verandering in worden gebracht!”

Mensen die een actie willen bijwonen of organiseren ten voordele van de Mucovereniging kunnen voor meer informatie terecht op www.muco50.be.

Kris Van Kerkhoven

Mucovereniging

Over Mucovereniging

De Mucovereniging zet zich samen met de families, mucocentra en zorgverstrekkers in voor een beter, langer en gelukkiger leven voor alle mensen met mucoviscidose. Bij deze ziekte blokkeren abnormale dikke en taaie slijmen de ademhaling en de spijsvertering. Dit veroorzaakt longproblemen, infecties maar kan ook leiden tot suikerziekte of darmverstoppingen. In ons land zijn er meer dan 1.200 mensen met deze ongeneeslijke en erfelijke aandoening. De Mucovereniging staat kinderen, jongeren en volwassenen met muco in ons land bij in hun dagelijkse strijd tegen de ziekte. Dat doen we onder andere door mensen met muco bij te staan op sociaal, praktisch en financieel vlak maar ook via acties om het bewustzijn rond deze ziekte te doen toenemen.

Joseph Borlelaan 12, 1160 Brussel

www.muco.be